Statuten

Artikel 1 - Naam, zetel en duur
1.1 – De vereniging draagt de naam: Vereniging Constructief Audio.
1.2 – Zij heeft haar zetel in de gemeente Amsterdam.
1.3 – De vereniging is opgericht voor onbepaalde tijd.
2.1 – De vereniging heeft ten doel: het bevorderen van de kwaliteit van het geluid bij Nederlandse film- en videoproducties, en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
2.2 – De vereniging tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:
  • 2.2.1 – Het formuleren van een minimaal standaardniveau van een geluidstechnicus;
  • 2.2.2 – Het uitwisselen van kennis tussen de leden onderling;
  • 2.2.3 – Het geven van voorlichting aan leden;
  • 2.2.4 – Het geven van voorlichting aan en het begeleiden van geluidstechnici zonder ervaring;
  • 2.2.5 – Het geven van voorlichting aan derden;
  • 2.2.6 – Het onderhouden van contacten met fabrikanten, importeurs, leveranciers en verhuurders van geluidsapparatuur.
3.1 – Lid van de vereniging kan zijn ieder natuurlijk persoon die de achttienjarige leeftijd heeft bereikt en die tevens niet anders werkzaam is dan als geluidstechnicus bij film- en/of videoproducties, en voldoet aan door het bestuur vast te stellen kwaliteitsnormen.
3.2 – Verzoeken om toelating tot het lidmaatschap dienen uitsluitend schriftelijk en voorzien van de handtekening en naam van een voordrager/lid van de vereniging tot het bestuur van de vereniging te worden gericht, onder opgave van naam, voorletters, adres, geboortedatum en nationaliteit van de verzoeker.
3.3 – Het lidmaatschap wordt verkregen door inschrijving in het ledenregister van de vereniging. Het ledenregister ligt voor ieder lid ter inzage ten kantore van de vereniging.
3.4 – Het bestuur beslist omtrent de toelating tot het lidmaatschap uiterlijk drie maanden nadat het verzoek hem heeft bereikt.
3.5 – Indien het lidmaatschap wordt geweigerd, moet het desbetreffende besluit ten spoedigste met opgave van redenen schriftelijk aan de verzoeker worden medegedeeld. Tegen een dergelijk besluit staat binnen één maand na ontvangst van de mededeling beroep open op de eerstvolgende algemene ledenvergadering, die in hoogste ressort over de toelating beslist.
4.1 – Het lidmaatschap eindigt:
  • 4.1.1 – Door opzegging van de zijde van het lid, welke opzegging schriftelijk dient te geschieden aan het bestuur van de vereniging;
  • 4.1.2 – Door opzegging namens de vereniging, welke opzegging bij aangetekend schrijven dient te geschieden aan het lid;
  • 4.1.3 – Door ontzetting; het betrokken lid wordt ten spoedigste bij aangetekend schrijven van het besluit, met opgave van redenen, in kennis gesteld;
  • 4.1.4 – Door overlijden van een lid, of wanneer een lid het vrije beheer over zijn vermogen verliest.
5.1 – De leden van de vereniging hebben het recht om deel te nemen aan de algemene ledenvergaderingen en aan de daar plaatshebbende besprekingen, stemmingen en verkiezingen, alsmede om in die vergaderingen voorstellen te doen.
5.2 – De leden van de vereniging hebben het recht om deel te nemen aan alle door de vereniging te organiseren activiteiten.
5.3 – De leden zijn niet persoonlijk aansprakelijk voor de verbintenissen van de vereniging.
5.4 – Ieder lid, met uitzondering van de ereleden, betaalt elk jaar een contributie, vast te stellen door de algemene ledenvergadering. De algemene ledenvergadering kan de leden in verschillende categorieën indelen en voor elke categorie een andere contributie vaststellen.
6.1 – Erelid van de vereniging kan zijn ieder die, op voordracht van het bestuur of van ten minste een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van een tiende gedeelte van de stemmen, daartoe is benoemd door de algemene ledenvergadering bij besluit genomen met een meerderheid van ten minste drievierde van de uitgebrachte stemmen, op grond van bijzondere verdiensten van de betrokkene voor de vereniging.
6.2 – Het erelidmaatschap eindigt door overlijden van een erelid en door opzegging van de zijde van het erelid of van de zijde van de vereniging, welke opzeggingen te allen tijde zonder opgave van redenen kunnen geschieden.
6.3 – Een besluit tot opzegging van de zijde van de vereniging dient door de algemene ledenvergadering te worden genomen met een meerderheid van ten minste drievierde van de uitgebrachte stemmen.
6.4 – Waar in deze statuten wordt gesproken van leden en lidmaatschap, worden daaronder verstaan leden en ereleden en lidmaatschap en erelidmaatschap, tenzij het tegendeel blijkt.
7.1 – Donateur is iedere natuurlijke of rechtspersoon die de vereniging steunt met een jaarlijkse minimum bijdrage. De algemene ledenvergadering stelt de minimum bijdrage jaarlijks vast.
7.2 – De hoedanigheid van donateur vervalt door het staken van de betaling van de bijdrage door de donateur of door opzegging van de zijde van de vereniging. Deze staking en opzegging kunnen te allen tijde zonder opgave van redenen geschieden.
7.3 – Donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hun bij of krachtens deze statuten zijn toegekend respectievelijk zijn opgelegd.
8.1 – De geldmiddelen worden gevormd door:
  • 8.1.1 – Contributies, inschrijfgelden en entreegelden;
  • 8.1.2 – Donaties, erfstellingen en legaten;
  • 8.1.3 – Subsidies; en overige baten.
9.1 – Erfstellingen kunnen door het bestuur slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
9.2 – Legaten onder een last of een voorwaarde kunnen door het bestuur slechts worden aanvaard na vooraf verkregen toestemming van de algemene ledenvergadering.
10.1 – De vereniging wordt bestuurd door een bestuur, bestaande uit ten minste drie leden. Het aantal bestuursleden wordt vastgesteld door de algemene ledenvergadering.
10.2 – Tot bestuursleden kunnen slechts meerderjarige natuurlijke personen worden benoemd, ongeacht of zij lid zijn van de vereniging.
10.3 – De bestuursleden worden benoemd door de algemene ledenvergadering, met uitzondering van de leden van het eerste bestuur, die bij deze akte worden benoemd.
10.4 – Benoemingen geschieden, tenzij anders bepaald, uit één of meer bindende voordrachten. Het opstellen van een voordracht is toegestaan voor zowel het bestuur als een aantal leden dat bevoegd is tot het uitbrengen van ten minste een tiende van de stemmen. Voordrachten van het bestuur worden bekendgemaakt in de convocaties. Voordrachten van leden dienen schriftelijk en ondertekend te worden ingediend bij het bestuur vóór aanvang van de vergadering.
10.5 – Het bindend karakter van een voordracht kan worden opgeheven door een besluit van de algemene ledenvergadering, genomen met een meerderheid van ten minste tweederde van de uitgebrachte stemmen.
10.6 – Indien er geen voordracht is opgemaakt, of indien het bindend karakter van alle voordrachten is opgeheven, is de algemene ledenvergadering vrij in haar keuze.
10.7 – Ten minste één bestuurslid treedt jaarlijks af volgens een door het bestuur op te stellen rooster. Aftredende bestuursleden zijn direct herbenoembaar.
10.8 – De algemene ledenvergadering kan bestuursleden te allen tijde schorsen of ontslaan, mits dit besluit wordt genomen met een meerderheid van ten minste tweederde van de uitgebrachte stemmen.
10.9 – Bij het ontstaan van een vacature wordt zo spoedig mogelijk in de vervulling daarvan voorzien.
10.10 – Een persoon die wordt benoemd ter vervulling van een tussentijds ontstane vacature treedt af op het moment waarop degene in wiens plaats hij is benoemd, had moeten aftreden.
10.11 – Indien door welke reden dan ook één of meer bestuursleden ontbreken, vormen de overblijvende bestuursleden of het overblijvende bestuurslid niettemin een wettig bestuur, behoudens andersluidende bepalingen in de statuten.
11.1 – Het bestuur, met uitzondering van het eerste bestuur waarvan de leden in functie worden benoemd, kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
11.2 – De functies van secretaris en penningmeester kunnen in één persoon verenigd zijn.
11.3 – Het bestuur vergadert zo vaak als de voorzitter of twee andere bestuursleden dit nodig achten, maar in ieder geval ten minste éénmaal per kalenderkwartaal.
11.4 – Van het verhandelde tijdens een bestuursvergadering worden door de secretaris notulen gehouden. Deze worden na goedkeuring door de bestuursvergadering ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
11.5 – De vergaderingen van het bestuur worden ten minste een week tevoren schriftelijk aangekondigd door de voorzitter of de secretaris.
11.6 – Het bestuur kan alleen dan geldige besluiten nemen indien de meerderheid van de in functie zijnde bestuursleden ter vergadering aanwezig of vertegenwoordigd is. Ieder bestuurslid kan zich laten vertegenwoordigen door een medebestuurslid of een lid van de vereniging, mits voorzien van een schriftelijke volmacht die naar genoegen van de voorzitter is opgesteld.
11.7 – Alle bestuursbesluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen van alle in functie zijnde bestuursleden.
11.8 – Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits alle bestuursleden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk, per telegraaf of per telefax hun mening te uiten. Van een aldus genomen besluit wordt door de secretaris een verslag opgemaakt, dat na medeondertekening door de voorzitter bij de notulen wordt gevoegd.
12.1 – Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging.
12.2 – Het bestuur is, na vooraf verkregen goedkeuring van de algemene ledenvergadering, bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen.
12.3 – Het bestuur is niet bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenares verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.
12.4 – Het bestuur is verplicht zodanige aantekeningen te houden van de vermogenstoestand van de vereniging, dat daaruit te allen tijde de rechten en verplichtingen van de vereniging kunnen worden gekend.
12.5 – De aantekeningen en overige relevante bescheiden moeten tien jaar lang worden bewaard.
13.1 – Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging.
13.2 – De bevoegdheid tot vertegenwoordiging van de vereniging, ook voor het sluiten van overeenkomsten zoals bedoeld in artikel 12, ligt mede bij twee gezamenlijk handelende bestuursleden, waarvan ten minste één de voorzitter, de secretaris, de secretaris/penningmeester of de penningmeester moet zijn.

De algemene ledenvergaderingen worden gehouden in Amsterdam.

Toegang tot de algemene ledenvergaderingen hebben alle leden die niet zijn geschorst. Een geschorst lid

heeft toegang tot de vergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld en is bevoegd daarover

het woord te voeren.

15.1 – Elk jaar wordt ten minste één algemene ledenvergadering gehouden, die tevens fungeert als de algemene jaarvergadering.
15.2 – Deze vergadering dient plaats te vinden binnen zes maanden na afloop van het boekjaar.
15.3 – Algemene ledenvergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur via convocaties, gericht aan de adressen van de leden zoals bekend bij de vereniging. Deze convocaties bevatten ten minste de datum, het tijdstip, de plaats van de vergadering en de te behandelen onderwerpen. De convocaties dienen ten minste veertien dagen voor de vergadering te worden verzonden, waarbij de dag van oproeping en die van de vergadering niet worden meegerekend.
15.4 – Tijdens de algemene jaarvergadering wordt door het bestuur verslag uitgebracht over de gang van zaken binnen de vereniging en het gevoerde beleid in het afgelopen boekjaar. Daarnaast worden de volgende zaken behandeld:
15.4.1 – Rekening en verantwoording over het afgelopen boekjaar, inclusief de balans, een staat van baten en lasten met toelichting en overige relevante bescheiden.
15.4.2 – Het verslag van de kascommissie.
15.4.3 – Het invullen van openstaande of in de vergadering openvallende bestuursvacatures.
15.4.4 – Het vaststellen van de contributie voor het lopende boekjaar.
15.4.5 – Het vaststellen van de minimum bijdrage voor donateurs.
15.4.6 – Het benoemen van een kascommissie.
15.4.7 – Het behandelen van overige zaken via een rondvraag.
15.5 – Daarnaast kunnen algemene ledenvergaderingen worden bijeengeroepen zo vaak als nodig is op verzoek van het bestuur, wanneer dit wordt geëist door de statuten of op schriftelijk verzoek van ten minste een tiende van de leden.
15.5.1 – Indien het bestuur niet binnen twee weken op een dergelijk verzoek reageert, mogen de aanvragers zelf een vergadering uitschrijven.
15.6 – Indien het bestuur niet binnen een termijn van twee weken voldoet aan een verzoek tot bijeenroeping van de algemene ledenvergadering, zoals vastgelegd in de statuten, zijn de aanvragers gerechtigd zelf een vergadering uit te schrijven.
15.7 – Bij een algemene ledenvergadering die door het bestuur wordt bijeengeroepen, fungeren de voorzitter en de secretaris van het bestuur als respectievelijk voorzitter en secretaris van de vergadering.
15.8 – Wanneer een algemene ledenvergadering wordt bijeengeroepen door de leden van de vereniging, zoals bepaald in de statuten, kiezen de aanwezige leden zelf een voorzitter en een secretaris.
15.9 – Van de handelingen en besluiten in iedere algemene ledenvergadering worden door de secretaris notulen opgesteld. Deze notulen worden, na goedkeuring door de vergadering, ondertekend door zowel de voorzitter als de secretaris.
15.10 – Indien een persoon tijdens de vergadering de hoedanigheid verliest op grond waarvan hij voorzitter of secretaris van de vergadering is, blijft hij deze functie uitoefenen tot na afloop van de vergadering, tenzij hij ervoor kiest zich terug te trekken of de vergadering anders beslist.
16.1 – Ieder lid heeft het recht om in de algemene ledenvergaderingen één stem uit te brengen. Donateurs hebben geen stemrecht. Een lid mag niet stemmen over zaken die hemzelf, zijn echtgenoot of bloedverwanten in rechte lijn betreffen.
16.2 – Leden kunnen zich tijdens een vergadering laten vertegenwoordigen door een ander lid, mits voorzien van een schriftelijke volmacht die naar genoegen van de voorzitter is opgesteld. Een lid kan slechts voor één ander lid als gevolmachtigde optreden.
16.3 – Tenzij anders bepaald in de statuten, worden alle besluiten van de algemene ledenvergadering genomen met een volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
16.4 – Het oordeel van de voorzitter tijdens de vergadering, dat een besluit is genomen, is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, ook als er gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
16.5 – Indien bij een verkiezing van personen niemand een volstrekte meerderheid behaalt, wordt een tweede vrije stemming gehouden. Indien opnieuw niemand een meerderheid behaalt, volgen herstemmingen totdat één persoon een volstrekte meerderheid behaalt of tot de stemming beperkt is tot twee personen en de stemmen staken.
16.6 – Indien bij de voorgaande stemming meerdere kandidaten het minste aantal stemmen kregen, wordt door loting bepaald wie van hen bij de nieuwe stemming wordt uitgesloten. Bij een stemming tussen twee personen waarbij de stemmen staken, beslist het lot wie van beiden wordt gekozen.
16.7 – Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in een vergadering bijeen, heeft dezelfde kracht als een besluit van de algemene ledenvergadering, mits genomen met voorkennis van het bestuur.
16.8 – De voorzitter van de vergadering stelt vast hoeveel stemmen vóór en tegen een voorstel zijn uitgebracht. Blanco en ongeldige stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht.
17.1 – De algemene ledenvergadering benoemt jaarlijks een kascommissie die bestaat uit ten minste twee en ten hoogste vier leden, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. Daarnaast kan de vergadering één of twee plaatsvervangende leden benoemen.
17.2 – De kascommissie heeft als taak de balans en de staat van baten en lasten, inclusief toelichting van het bestuur, te onderzoeken en verslag uit te brengen van haar bevindingen tijdens de algemene jaarvergadering.
17.3 – De opdracht van de commissie kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden herroepen, maar alleen door het benoemen van een nieuwe commissie.
18.1 – Voor besluiten tot wijziging van de statuten of tot ontbinding van de vereniging is een meerderheid van ten minste tweederde van de stemmen vereist.
18.2 – Degene die de algemene ledenvergadering bijeenroept om een voorstel tot statutenwijziging of ontbinding te behandelen, moet ten minste vijf dagen vóór de vergadering een afschrift van het voorstel ter inzage leggen op een geschikte locatie. Dit afschrift moet het voorgestelde wijzigingsvoorstel of de bestemming van het liquidatiesaldo volledig en woordelijk bevatten en beschikbaar blijven tot na afloop van de vergadering.
18.3 – Een statutenwijziging treedt pas in werking nadat een notariële akte is opgemaakt. Tot het verlijden van deze akte zijn alle bestuursleden bevoegd, zowel gezamenlijk als ieder afzonderlijk.
19.1 – Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot en met 31 december.
20.1 – De algemene ledenvergadering kan een huishoudelijk reglement vaststellen met bepalingen en regelingen van huishoudelijke aard, mits deze niet in strijd zijn met de wet of de statuten.
20.2 – Het huishoudelijk reglement kan door de algemene ledenvergadering op elk moment worden gewijzigd of ingetrokken.
20.3 – Het huishoudelijk reglement is bindend voor alle leden, inclusief ereleden.
20.4 – Bij de oprichting zijn de eerste bestuurders van de vereniging benoemd:
20.4.1 – Voorzitter: 1 de comparant sub 1a.
20.4.2 – Secretaris: de volmachtgever sub 1b.
20.4.3 – Penningmeester: de comparant sub 2.
20.4.4 – Bestuurslid: de comparant sub 3.
20.5 – De comparanten hebben verklaard dat deze benoemingen in overeenstemming zijn met de statuten.

DFSA Statuten